Direktlänk till inlägg 16 december 2016

Skrattet som fastnade!

Av Anette Åkesson - 16 december 2016 10:44

Kollapsen

 


Som en blixt från klar himmel satt jag plötsligt i en panikångest attack efter MÅNGA sömnlösa nätter,hjärtklappning och bröstsmärtor...


Plockade ut en ask sömntabletter och sov i en vecka för att återgå och jobba 3 dagar före julledigheten VA!!!

Trodde att det var bra efter lite sömn....


Men NEJ! Så enkelt var det inte. Fick en ny attack mellan Jul och Nyår och Sköterskan sa till mig att du MÅSTE vara hemma en längre tid...


Efter 11 månaders sjukskrivning är jag ännu inte uppe helt....


Skolfall

 


Jag som alltid varit den med 10 bollar i luften samtidigt, Haft stenkoll på allt och alla,Hjälpt alla med allt och lite till. 

Jobbat,jobbat över och tagit med mig jobbet hem i tankarna.

Och efter att levt så under en mycket lång tid så sa kroppen STOPP!!


Sov inte, jobbade dygnet runt,kom inte ihåg NÅGONTING längre 1+1=522 eller??


Nej detta var verkligen inte jag. JAG visste inte vem jag var längre....

Läkaren förklarar lugnt du är ett skolfall/typexempel...

Kvinna,hjäper alla andra och glömmer bort dig själv!


Du har Utmattningsdeprisson/Utbränd. JAG!!


Lamslagen

 


Hamnat i en trötthet som inte går att beskriva.

Bara att klä sig och äta frukost däckade jag och sov.

Tröttheten tog över min kropp och det var inte förhandlingsbart!!


Ensam?


Visst har man hört om andra som blivit utbrända,men att man mår så här,är det så?

JA det är det. Kunde inte i min vildaste fantasi tro att det var så här lamslagen man blev att kropp och knopp inte kommunicerade med varandra något!

Man tror att man är ensam men Läkare och Sjuksköterska säger att det är så här,man tror först inte på det.

Av en slump träffade jag en tjej som flera år tidigare varit i samma sits och det var så skönt att få den bekräftelsen att DET ÅR SÅ HÄR!!

Jag är inte Ensam!!


Ömtålig

 


Orkar ingenting! Minsta lilla sak tar energi och jag måste sova för att orka nästa.

Att få ihop en hel middag funkade inte,Maken fick ta över matlagningen!

Och innan har man lagat mat,bakat,städat,pratat i telefon och passat andras barn samtidigt!

Att på jobbet haft allt under kontroll med mat,varor,och specialkoster,lärare och elever som hojtar om allt och lite till.

Och nu kör det ihop sig om jag har mat på spisen och ugnen samtidigt!!


Oförmögen

 


Att hålla en tanke i 2 steg går inte.

Kommer jag på något och inte har papper och penna nära har jag glömt tanken till jag hittat penna och papper.

(Jag har kladdat detta blogginlägg på papper under flera veckor, för att få ihop det)


Viloläge

 


Att kroppen kan reagera på detta viset är otroligt och går knappt att förklar för den som inte varit med om det. Men jag har här gett en liten bild av hur det varit för mig!

Att ta sig fram i myrsteg när man innan tagit sig fram med ÄLGKLIV

Att man måste förberda sig för minsta lilla aktivitet med vila/sömn.

Att hasta på går inte,kroppen strejkar då genast!


Stresshantering

 


Att inte klara av stress på det viset längre är inte roligt för kroppen ska ju må bra av toppar av stress men då måste man också fylla på med återhämtning. Men när man bara fyller på med stress och ingen återhämtning kan det bli så här.


Jag har precis påbörjat en Stresshanteringskurs och som jag hoppas ska ge mig rätt verktyg att komma vidare.


Summering

 

Idag sover jag alltid cirka en timme ,vilar 2-3 gånger varje dag.

Försöker att lära mig att säga NEJ till saker utan att behöva förklara varför!

Börjar sakta se ljuset i tunneln men DET TAR TID!!


Hoppas att ni orkat läsa och att det kanske kan ge någon hjälp!


Kramar till er alla  

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anette Åkesson - 2 maj 2023 16:50

Det är och finns både för och nackdelar med det. Men har man valt det får man liksom ta hela paketet och jag omfamnar det med tacksamhet. Som född och uppvuxen på landet är det inget jag vill byta ut. Bor man på landet vet man att när tjälen är i...

Av Anette Åkesson - 10 mars 2022 11:15

I måndags var det 10 år sedan livet kunde tagit slut, men min tid var inte slut och alla skyddsänglarna var med mig. Men minns det som igår..... Efter jobbet så var vi kallade på möte av faket för kommande omorganisation. Vi var inte mycket klokar...

Av Anette Åkesson - 22 januari 2022 14:28

Tro Ett ord de flesta förknippar med religion, men för mig har en helt annan innebörd. Tre bokstäver som bildar detta ord men som kan skapa något enormt stort. Men för mig innebär ordet mig själv, att tro på sig själv. För tror inte jag på mig sj...

Av Anette Åkesson - 30 augusti 2021 08:08

Hemester! Jisses jag har varit "modern" sedan jag föddes! När pandemin slog till och alla fick vara hemma kom detta ord som jag tycker är ett fruktansvärt ord. Det klingar så illa i mina öron. Vad är det för fel med att vara hemma eller hem omkring?...

Av Anette Åkesson - 3 juni 2021 08:22

En förbaskat bra titel, sen kanske texten i sången inte helt stämmer överens med mina tankar och funderingar! Att tro att man kan lita på myndighets personer runt om en när man är sjuk ,då får man ha just det stark tror. I februari kunde jag t...

Skapa flashcards