Direktlänk till inlägg 10 mars 2022

10 år av tacksamhet!

Av Anette Åkesson - 10 mars 2022 11:15

I måndags var det 10 år sedan livet kunde tagit slut, men min tid var inte slut och alla skyddsänglarna var med mig. Men minns det som igår.....

Efter jobbet så var vi kallade på möte av faket för kommande omorganisation. Vi var inte mycket klokare av mötet och jag kände bara en hopplöshet och jag struntar i deras bla,bla,bla. Trött och lite irriterad körde jag hemåt. I en rondell observerar jag att jag får en lastbil bakom mig. Inget konstigt med det, har jag ju jämt........

Halvvägs hem ser jag vildsvin på vägen, jag bromsar in för att tvärnita när det kommer ett helt koppel av vildsvin. När sista sprungit över tänker jag yes jag klarade det, lägger i ettans växel då blir det helt ljust i bilen och PANG, upplever att jag snurrar runt men i verkligheten så körde lastbilen i baken på min bil och puttade mig framåt.

När det stannat,tystnaden och jag upplever att det luktar bränt (så klart jag hade ju stått på bromsarna) men min tanke var att bilen brinner så ut ur bilen kom jag väldans snabbt, fick mobilen med mig men upptäcker att jag inte har mina glasögon på mig. Lastbilschauffören kommer fram till mig och lite andra som stanna för att se hur det gått. Kaxigt säger jag att allt är bra ska bara ringa min man. Får tag på honom (han var på föräldramöte) jag förklar lite snabbt vad som hänt,och han kastar sig i bilen för att komma till mig.

Då börjar jag känna en varmhet i axlarna som går lite åt nacken och gråten är inte långt borta. Maken ringer tillbaka och frågar om någon ringt 112,men nej jag ville bara ha dit honom. Någon förbipasserande har nu satt mig i passagerarsätet och nu rinner tårarna. Hör då sirener och Maken kommer i samma veva. Insattsledaren på brandkåren som kommer först frågar hur det är med mig,jag beskriver varmheten i axlarna, han suger tag i min nacke för att stabilisera den. När brandbilen kommer klättrar en brandman in i bilen för att hålla min nacke tills ambulansen kommer. Han pratar lugnt och stilla med mig hela tiden.
Ambulansen kommer jag får en nack krage och det diskuteras huruvida de kan få ut mig på säkert sätt eller om man måste klippa biltaket. Men det är ett bra team, de lyckas få ut mig på båren utan att klippa biltaket. Väl i ambulansen kommer polisen och vill ha svar på några frågor och att jag skulle blåsa i alkoholtestet. Liggandes på bår med nack krage lyckas han peta in munstycket så jag kunde blåsa.
Det jag upprepar till mannen är du måste ta paketet som ligger i bilen....

Så rullar vi iväg mot akuten, eftersom det kommit 2 ambulaser hoppade den en sköterskan in i bilen jag låg i så 2 sköterskor höll koll på mig,en klippte av mig kläderna (mina nya kläder han jag tänka) för att kunna undersöka mig och sätta nål.

På akuten mötte Maken upp !
Undersökning och väntan för mer undersökningar. När jag skulle resa mig upp kändes det som jag stod i cement, benen var stela och tunga som bly.
Men jag gick igenom alla kontroller och blev utskriven. Maken hade som tur var ett par extra jobbarbyxor i bilen som jag drog på så gott det gick, och så fick jag hans jacka. Hade ju bara bh och trosor. Resten av kläderna låg sönderklippta i en påse...

Tacksam över att det gick så bra som det gjorde. Bilen gick att laga och lastbilen också. Vår bil gick att köra medans lastbilen fick bärgas då kylaren gått sönder i kollisionen.

Var sjukskriven i 2 veckor för väldigt ömma och stela vader som jag fick mjuka upp lite.
Har än i dag ett litet blåmärke på ena vaden. Ett märke som påminner om hur snabbt allt kan ändra sig,ett märke som påminner mig om att jag överlevde.

Mycket annat har hänt sedan den där kvällen den 7 mars för 10 år sedan.
Men tacksamheten består!

TACK!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anette Åkesson - 2 maj 2023 16:50

Det är och finns både för och nackdelar med det. Men har man valt det får man liksom ta hela paketet och jag omfamnar det med tacksamhet. Som född och uppvuxen på landet är det inget jag vill byta ut. Bor man på landet vet man att när tjälen är i...

Av Anette Åkesson - 22 januari 2022 14:28

Tro Ett ord de flesta förknippar med religion, men för mig har en helt annan innebörd. Tre bokstäver som bildar detta ord men som kan skapa något enormt stort. Men för mig innebär ordet mig själv, att tro på sig själv. För tror inte jag på mig sj...

Av Anette Åkesson - 30 augusti 2021 08:08

Hemester! Jisses jag har varit "modern" sedan jag föddes! När pandemin slog till och alla fick vara hemma kom detta ord som jag tycker är ett fruktansvärt ord. Det klingar så illa i mina öron. Vad är det för fel med att vara hemma eller hem omkring?...

Av Anette Åkesson - 3 juni 2021 08:22

En förbaskat bra titel, sen kanske texten i sången inte helt stämmer överens med mina tankar och funderingar! Att tro att man kan lita på myndighets personer runt om en när man är sjuk ,då får man ha just det stark tror. I februari kunde jag t...

Av Anette Åkesson - 20 december 2020 22:14

Efter att en tid mått riktigt dåligt ser jag fram emot jul,trots att den blir mycket annorlunda. Men tänker att vi får göra så gott vi kan i dessa virus tider. I samma veva som jag fick en ny arbetstränar ställe fick jag en nerv I kläm från höft...

Ovido - Quiz & Flashcards